Andrzej Wajda - reżyser

  1. Panie Andrzeju, dlaczego zdecydował się Pan na realizację tak trudnego politycznie filmu?

    AW: O tym, że film „Wałęsa” jest najtrudniejszym tematem, jaki podejmowałem kiedykolwiek w ciągu moich 55 lat pracy filmowej, wiem dobrze, ale nie widzę żadnego innego reżysera, który może zrobić film o Lechu, z którego ja będę zadowolony. Nie mam wyjścia.

  2. Czy zanim zdecydował się Pan na realizację obecnego scenariusza filmu „Wałęsa”, kilka innych propozycji scenariusza Pan odrzucił?

    AW: Nie, scenariusz Janusza Głowackiego jest pierwszym i jedynym, chociaż przeszedł pewne zmiany, ale ten proces jest naturalny i nie ma innej drogi, kiedy ma powstać film, którego temat budzi tak żywe reakcje przyszłej widowni jak Lech Wałęsa. Od pierwszej chwili, kiedy jeszcze w czasie rozmów Solidarności z Komisją Rządową, poznałem Wałęsę, wzbudził mój podziw. Film będzie tego odbiciem.

  3. Czy myśląc o odtwórcy roli głównego bohatera miał Pan przed oczami konkretnego aktora? Czy dopiero zdjęcia próbne pokazały, kto tę rolę zagra?

    AW: Zdjęcia próbne tylko potwierdziły moje przeczucie, że będzie to Robert Więckiewicz i tego się trzymam. Tym bardziej, że wiem, jak wspaniałe pokolenie młodych aktorów narodziło się w Polsce w ciągu ostatnich lat.

  4. Do kogo film będzie adresowany?

    AW: Do wszystkich ale najbardziej chciałbym trafić do młodych, gdyż Lech to dobry przykład, aby brać udział w naszym życiu politycznym.

Notka Biograficzna

Jeden z najwybitniejszych twórców światowego kina, reżyser filmowy i teatralny, współtwórca polskiej szkoły filmowej. Wyreżyserował tak legendarne filmy jak Popiół i diament, Ziemia Obiecana czy Człowiek z marmuru. Od 1987 do 2001 wchodził w skład Komitetu Kinematografii. Od 1980 członek NSZZ „Solidarność”. W latach 1988 – 1989 członek Komitetu obywatelskiego przy Lechu Wałęsie. Do wielu nagród i tytułów honorowych, które otrzymał reżyser zaliczyć można między innymi Złotą Palmę na festiwalu w Cannes za film Człowiek z żelaza, Césara za film Danton, oraz Feliksa, Oscara, Złotego Niedźwiedzia i Złotego Lwa za całokształt pracy twórczej. Od 1997 należy do „grona nieśmiertelnych” Institut de France.